Alla inlägg under juni 2008

Av Linda - 17 juni 2008 17:00

Ni som inte känner mig eller kanske inte har läst min gamla blogg vet nog inte hur mycket jag ÄLSKAR Cesar Milan och hundar.

Varje måndag klockan 20.00 så är min heliga TID! Då kollar jag på "Mannen som talar med hundar".

Just nu har jag bara en hund, Junior och han är uppfostrad efter Cesars metoder.
Kommer lägga in lite gamla tips som jag skrev i min gamla blogg och jag hoppas att nån kan få lite hjälp av det!



Favoriter i REPRIS!!



Ett ord - VARSÅGOD


Jag använder ett ord men i flera olika sammanhang

Måltid - Sitta still sen VARSÅGOD ät
Promenad - Innan jag släpper lös,sitta still sen VARSÅGOD

Hoppa ur bilen - Sitta stil sen VARSÅGOD

Gå in och ut ur lägenheten -

Busa - Istället för kommandot " Hopp och Lek" som man lär sig på valpkursen så använder jag VARSÅGOD.


Jag anser att det är lättare för hunden med ett kommando som funkar i ALLA lägen!


Tandsten
Ett tips till alla er hund ägare som har en hund med tandsten.Lägg hunden på sidan och lägg ena benet över halsen och det andra mellan fram och bakben, närmare bakbenet.Sen tar du en tio kronor och skrapar försiktigt.Det funkar toppen och du kan spara pengar på att slippa gå och få hjälp att få bort det.


Om du har en valp som inte fått tandsten än så kan du lägga ner valpen på sidan och lägga benet lätt över och bara ta den i munnen.Så vet den vad som kommer hända.

Kloklippning

Lägg hunden på samma sätt på sidan och lägg benen över.Börja med det från att den är valp så att den vet vad som ska hända,det är även bra att lägga ner klotången på marken innan så att den får lukta på den och sen ge kommandot "ligg".

Även fast man tycker att det är så lätt att ha valpen i knäet, så funkar inte det när den har växt upp.Men när du har en liten valp räcker det med ett ben över, inte så att du trycker nått utan bara för att få den att vara still.Jag vet många som lägger armen mellan bak och fram benen men då är det jätte lätt för hunden att dra undan tassen och man klipper för mycket.Man får ett mycket bättre grep när man kan använda båda händerna.

Valpen kommer säkert att skrika mycket, men försök att bara vara lugn och bestämd,eftersom det är så viktigt med vilken energi du utsänder.

Om du är lugn så kommer den energi att föras över till hunden.Om det skulle vara så att det skulle råka blöda lite från klon så är det inte farligt,men kom ihåg att inte göra en så stor sak av det.

Inte börja tycka synd om den eller be om ursäkt och pussa på den och att  du känner dig taskig och hemskt, för då gör du bara saken värre.

För då gör du det till en stor grej och hunden tappar förtroendet direkt,Utan fortsätt bara med resten av klorna och när det är klart kan du belöna med godis eller ett ben, eller att du bara klappar hunden.

Jag lovar dig att hunden kommer inte bli sur på dig.



Energi

Disiplin - Lugn och bestämd

Bestraffning - Upprörd, arg och negativ energi

Det är lätt att trigga upp en hund men det är jätte svårt att lugna ner en hund.

Promenader - Visste du att 60 % av hjärna styrs av nosen på en hund.  Vilket betyder att du kan styra hunden genom att sätta halsbandet längre upp på halsen,dvs vid käkbenen.På så sätt kan du styra när den får nosa och gå som den vill.Men det är också bra när du ska träna att få den att gå som du vill. Redan i hallen ser du på vilket sätt hunden reagerar på att du tar fram kopplet.

Om hunden är uppspelt och kan inte vara still ska du bara avakta och INTE titta på hunden , INTE prata med hunden och INTE ta på hunden.

Det räcker med att du bara står och väntar tills den har lugnat ner sig.Då kan du sätta på halsbandet.OM du sätter på halsbandet när hunden är uppspelt kommer du ha med det beetendet på hela promenaden.

Vilket inte är speciellt roligt,det är viktigt att hunden är lugn och avslappnad.

När du satt på halsbandet så sätt det högt vid käkbenet,om det inte går med ditt halsband så använd öglan på ditt koppel.När ni ska gå ut genom dörren är det viktigt att DU går först och hunden sen.Om hunden är uppspelt så gör du om det fler gånger ända tills hunden går lungt ut.

Jag vet att det kommer ta tid och ork men jag lovar dig det är det värt.

En hund som inte är balanserad mår inte bra.

Det viktigaste under promenaden är att du allt är lugn och bestämd,så fort du ändrar din energi så kommer hunden att ta över direkt.

Hunden ska alltid gå vid din sida och inte framför,det är alltid flockledaren som går först.Om den drar eller vill gå framför dig så stanna,få hunden att sitta,sätt om halsbandet,ta ett djupt andetag och prova igen.Du kommer säkert få göra det fler gånger men det funkar.Du kan även forma handen som ett bett och varje gång som den går framför dig så ger du den en touch och gör ditt egna ljud tex scch. Du kommer säkert få göra det 25 ggr men det är det värt.


Att vara en flockledare är ett 24 timmars jobb,men om du visar det och sänder ut en bra energi kommer du få en hund som kommer visa respekt och tillit till dig.

Av Linda - 17 juni 2008 16:23

Heej!

Jag blev så less på min gamla bloggadress så nu har jag bytt.

Så Välkommen till min nya blogg! :P

Kommer skriva lite mer ikväll men just nu så ska jag hoppa in i duschen!




XXOOXXOO Linda

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards